Als het gaat om ademhalen, weet ik zeker dat je denkt dat je een natuurtalent bent. Maar hoe komt het dat de gewone adem, deze essentiële, levengevende functie, zo onderschat wordt?

Hoe komt het dat wanneer een vriend in een moment van crisis suggereert dat we 'gewoon diep ademhalen', we merken dat we onze vuisten balen van irritatie? Ademen... ademen... gewoon ademhalen. Er is toch een meer geldige oplossing voor onze problemen, een die misschien meer hard werken met zich meebrengt?

 

Verrassend genoeg is het antwoord 'nee'; in tijden van angst, stress, pijn of verwarring is er echt geen betere remedie dan een eenvoudige, diepe ademhaling.

 

1. Een diepe ademhaling zal de zenuwen kalmeren ... EN het zenuwstelsel

Tijdens momenten van hoge stress, misschien in een bijzonder gespannen ontmoeting met je baas, tijdens een ruzie met je partner of zelfs in een interview ervaren we een sterke fysieke reactie Onze hartslag versnelt snel, onze ademhaling wordt oppervlakkig en we kunnen bevriezen; terwijl adrenaline door ons lichaam stroomt.

Deze dramatische reactie wordt veroorzaakt door ons sympathische zenuwstelsel; het systeem dat verantwoordelijk is voor onze vecht-of-vluchtinstincten wanneer we geconfronteerd worden met 'gevaar'.

Hoewel we misschien niet langer geconfronteerd worden met dezelfde gevaren waarmee onze voorouders voor ons werden geconfronteerd, wolharige mammoeten, honger, sabeltandtijgers, zijn er nog steeds talloze dagelijkse stress die in staat is om dezelfde oergevecht-of-vluchtreacties in ons naar boven te halen.

Als iemand je tijdens een moment van paniek of nood heeft verteld om je zenuwen te kalmeren met een 'diepe ademhaling', dan hadden ze gelijk gehad. Wanneer je diep ademhaalt, help je in feite het tweede zenuwstelsel van het lichaam te stimuleren, het parasympathische zenuwstelsel, dat bij blootstelling aan verhoogde zuurstof de hartslag vertraagt. Dit, als gevolg hiervan, leert gevoelens van angst, waardoor je terugkeert naar een meer ontspannen, neutrale staat.

Het zit allemaal in de wetenschap en daar kun je niet tegenin gaan!

 

2. Diep ademhalen houdt je in het 'NU'

Wanneer je hoofd in een spin is, je angstig, bang of gewoon gestrest bent, zou een diepe ademhaling je gecentreerd moeten houden

Als je gefocust bent op de ademhaling, maak je je geen zorgen over wat er zojuist is gebeurd ... je denkt niet aan het slechte nieuws dat je zojuist hebt gekregen, het argument dat je net hebt gehad of de pijn die je zojuist hebt doorstaan. Je bent niet bang voor de toekomst... je hoeft je niet bezig te houden met het wanneer, het hoe of waarom.

Op dat ene moment ben je gewoon je adem; de adem die je laat weten dat je er nog bent, nog leeft en dat voor nu alles in orde is. Wanneer je moeite hebt om te voorkomen dat je geest terugdwaalt naar het verleden of vooruitgaat naar de toekomst; gebruik je adem om je geaard te houden, hier, op het moment dat er het meest toe doet. In het NU.

 

3. Een diepe ademhaling geeft je het gevoel dat je LEEFT!

Natuurlijk zal een eenzame ademhaling niet al je problemen oplossen. Maar het enige dat het je gegarandeerd laat doen ... is FEEL GOOD.

Wanneer het leven moeilijk wordt en je niet weet wat je moet doen, zou je grootste prioriteit moeten zijn om je gewoon goed te voelen. Waarom? Omdat je moet beginnen met het verschuiven van de negatieve energieën die zich om je heen beginnen op te stapelen, door ze te vervangen door onmiddellijke, meer positieve.

Een diepe ademhaling is de snelste en meest directe manier om dit te doen.

Voel je de spanning? Onthoud de impact van een enkele diepe ademhaling en begin met het regelmatig gebruiken van diepe ademhalingsoefeningen voor een stressvrij, geweldiger leven.

Hier is een eenvoudige ademhalingsoefening om je op weg te helpen. Iedereen kan de vruchten plukken van een diepe ademhaling, ongeacht waar ze zijn of wat ze doen, dus geniet ervan!

4. Een diepe ademhaling maakt endorfines vrij

Net als bij het sporten kan diepe ademhaling er ook voor zorgen dat er endorfine vrijkomt in het lichaam. Endorfine zorgt ervoor dat we ons goed voelen en het kan ook fungeren als pijnverlichting. Wanneer je ademt, beweegt je middenrif op en neer, en deze beweging helpt ook gifstoffen uit onze organen te verwijderen.

Endorfines zijn feel-good hormonen en als je elke dag diep kunt ademhalen, kan het je echt helpen om stress te verminderen, je positiever te voelen en je geest en lichaam te ontspannen. Dit is beter voor jou EN je lichaam.

 

 

5. Een diepe ademhaling kan spanning loslaten

Als je je angstig, gestrest, zorgen of boos voelt, kan je lichaam zich aanspannen, waardoor je spieren strak kunnen worden. Zo'n gevoel kan er ook voor zorgen dat je ademhaling oppervlakkig wordt. Wanneer je ademhaling oppervlakkig is, kan dit ervoor zorgen dat je lichaam niet meer voldoende zuurstof krijgt.

Daarom kan diep ademhalen heel goed voor je zijn. Zelfs als je je gespannen voelt, begin dan met het oefenen van een diepe ademhalingsoefening en je zou moeten zien dat je je minder gespannen en veel meer ontspannen begint te voelen. Dit is beter voor jou EN je lichaam.

 

Hoe goed te ademen: de kunst van een diepe ademhaling ...

1. Haal diep adem door de neus, vul je longen echt en voel het middenrif uitzetten. Houd dit 4 seconden vast.

2. Laat de adem door je mond gaan, alsof je een grote zucht slaakt.

3. Je bent helemaal klaar! Herhaal dit zo vaak als nodig is.